Якби діти не виходили з періоду дитячого і беззастережного підпорядкування авторитету батьків і дорослих, то вікові особливості підлітків не стали б предметом окремого вивчення та розуміння.

Приблизно до 12-14 років, діти перестають бути дітьми, з точки зору слухняності і поступливого відношення до дорослим. Вчорашні діти стають центрами виникнення конфліктів у школі, серед вчорашніх друзів і в родині.

Треба відзначити, що вікові особливості молодших підлітків , не завжди провокують якісь ускладнення в школі, серед друзів або вдома. Але, частіше, вікові особливості підліткового віку доставляють багато проблем своїми негативними проявами всім, хто має пряме відношення до періоду дорослішання підлітків.

Прояви особливостей підлітків у школі.

У школі, вікові особливості підлітків проявляються в появі нових інтересів у власному розвитку та якісно нових вимог до викладаються дисциплінах. Найчастіше, школа не може дати підліткам того рівня викладання, що поєднує в собі глибину і якість викладу навчального матеріалу, яке хочуть отримати підлітки.

У цей період більшість підлітків втрачає минулий інтерес до навчання в школі. Відбувається різке розшарування учнів за шкільної успішності. Але, падіння шкільної успішності підлітка не говорить про його низькому рівні інтелектуального розвитку. Підліток втрачає інтерес тільки до нудної та смутному навчальному процесу в школі, зберігаючи прагнення до пізнання. В життя підлітка починає входити самоосвіта.

Прояви особливостей підлітків у спілкуванні.

Вікові особливості підлітків проявляються і в їх спілкуванні між собою. Поведінка підлітків наповнене наслідування дорослим. Починають виникати і розвиватися стосунки. Між підлітками виникають симпатії та антипатії.

За формою вираження своїх відносин підлітки наслідують приклад дорослих. Вони починають призначати побачення, ходити в кіно парами або маленькими компаніями, ходити на дискотеки і гуляти в парках. В наш час все частіше можна бачити на вулицях компанії підлітків, оточених пляшками пива та слабоалкогольних напоїв.

Підлітки всіляко намагаються підкреслити свою дорослість, через наслідування поведінки дорослих. Цей процес супроводжується конфліктами з навколишніми, тому бажання підлітка бути дорослим і його готовність бути дорослим не завжди збігаються.

Кожен підліток сам вибирає критерій дорослості, який йому імпонує. Він прагне до відповідності обраним критерієм дорослості, періодично порівнюючи і оцінюючи свій зовнішній вигляд і поведінку обраним критерієм.

Для когось критерієм дорослості виступає фізична сила. Відповідно, підліток оцінює свою дорослість за рівнем розвитку власної фізичної сили.

Якщо підліток вибрав в якості критерію дорослості наявність якогось вміння, то і себе він буде оцінювати за ступенем досягнення цього вміння.

Деякі підлітки вибирають в якості показників рівня дорослішання тільки зовнішні ознаки поведінки дорослих, на жаль, не самих хороших. В результаті, вони починаю активно користуватися матом, жаргоном, пити і курити.

Прояви особливостей підлітків з батьками та дорослими.

Спочатку, виникнення відчуття дорослості і його посилення в однаковому ступені провокується, як атмосферою тиску і диктатури, так і повною свободою і лояльністю до особистості підлітка.

Якщо підліток дорослішає із заохоченням і підтримкою з боку батьків, то процес проходить без ексцесів і гармонійно розвиває особистість підлітка.

Якщо підліток розвивається без нагляду батьків або з опором з їх боку, процес відбувається в атмосфері жорсткої конфронтації.

Чим більше різниця між внутрішнім відчуттям дорослості у підлітка і її визнанням з боку дорослих і однолітків, тим лютіше протести підлітка. Протести можуть проявлятися в різній формі: від грубого поводження і бійок, до серйозних протиправних дій підлітка.

Бажання підлітка стати дорослим нормальне, дуже яскраве і природне бажання. Вікові особливості підлітків викликають проблеми тоді, коли підліток не має тісних і поважних відносин з батьками.